نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1693
-
الف
+

صالحی: 19 اثر در بخش «فلم» و «تیاتر» پنجمین جشنواره افغانستان شناسی حضور دارند

«محمد صالحی» معاون مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران گفت: 19 اثر در بخش «فلم» و «تیاتر» در پنجمین جشنواره افغانستان شناسی ایران حضور دارد.

به گزارش آی فیلم2، پنجمین جشنواره کشوری افغانستان شناسی یازدهم تا سیزدهم اسفند/حوت با اشتراک ۲۰۰ تن از مهاجران افغانستانی در استان (ولایت) بوشهر برگزار می‌شود.

تا کنون چهار مرحله از جشنواره سرتاسری (کشوری) افغانستان شناسی در استان‌های ایران (ولایات) برگزار شده و امسال نیز این جشنواره در سه روز و در رشته‌های مختلف قرآنی، علمی، هنری و ورزشی در بوشهر برگزار می‌شود.

در آیین اختتامیه جشنواره افغانستان شناسی به میزبانی بوشهر از برگزیدگان رشته های مختلف با حضور مسئولان ملی ایران و افغانستان و همچنین مسئولان بین‌المللی تجلیل می‌شود.

خبرنگار آی فیلم 2 به بهانه برگزاری پنجمین دوره جشنواره افغانستان شناسی به سراغ «محمد صالحی»  معاون مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور (داخله) ایران رفته و با وی به گفت و گو پرداخته که در ادامه می خوانید:

آی فیلم: هدف اداره کل از برگزاری جشنواره افغانستان شناسی چیست و این دوره چندمین دور از مسابقات است؟

صالحی: هدف از برگزاری جشنواره افغانستان شناسی تجلیل از نخبگان رشته های مختلف علمی، هنری، ورزشی و تشویق پناهندگان به استفاده از فرصت های علمی موجود در جمهوری اسلامی ایران است تا وضعیت خودشان را ارتقاء ببخشند و برای مشارکت در بازسازی کشورشان آماده شوند .

نسل کنونی پناهندگان، نسل های دوم و سوم مهاجران افغانستانی هستند که به دلیل نا امنی کشورشان زمانی وارد ایران شدند. با این حال آرزوی پناهندگان این بوده که روزی به میهن شان بازگردند و بتوانند در آبادانی و امنیت کشور عزیزشان سهیم شوند . آنها تلاش می کنند افغانستان را برای زندگی فرزندانشان آماده کنند.

این پنجمین دور از جشنواره افغانستان شناسی است که امسال در «بوشهر» برگزار می شود. 

مرحله مقدماتی جشنواره افغانستان شناسی در استان ها(ولایات) برگزار می شود که نخبگان شهرستانی(ولسوالی) و استانی(ولایت) در آن مشخص می شوند . سپس مرحله کشوری جشنواره هر سال در یک استان (ولایت) برگزار می شود.

آی فیلم2: این جشنواره شامل چه بخش هایی می شود؟

این جشنواره شامل بخش های مختلفی است و معمولا همه بخش هایی که پناهندگان در آن تخصص و مهارت پیدا کردند شامل این جشنواره می شود که در آینده رشته ها نیز افزایش خواهد یافت.

مسابقات سال روان در بخش قرآنی، رشته های حفظ کل ، قرائت و تفسیر و در بخش ورزشی، در رشته های فوتبال ، تکواندو و موی تای برگزار می شود.

در بخش علمی نیز تعداد 60 تن از استان ها (ولایات) به بخش کشوری معرفی شده اند که در بوشهر با هم رقابتی را خواهند داشت و از طریق «سیستم آزمون آنلاین» به سوالات پاسخ خواهند داد و نفرات اول تا سوم مرحله کشوری مشخص خواهند شد. 

تیاتر از جمله رشته های مهم بخش هنری جشنواره است که تعدادی از آثار به جشنواره راه پیدا کرده و انتخاب می شوند.

همچنین در بخش نقاشی، مسابقه بین کودکان دبستانی (مکتب) برگزار شده و در 13 استان(ولایت) 6000 تن اشتراک نموده اند که داوران از بین این 6000 تن ، نفرات اول تا سوم را مشخص کرده و معرفی می کنند.

عکاسی و سرود نیز از دیگر بخش های رقابتی بخش هنر پنجمین دوره جشنواره افغانستان شناسی است.

آی فیلم2: موضوعات فلم های ارسال شده به جشنواره چه بوده است؟

فلم های بلند، تله فلم و فلم های 150 ثانیه ای از رشته های بخش فلم می باشد که به دلیل نو بودن و تشویق هنرمندان، برندگان را به صورت استانی (ولایتی) اعلام می کنیم.

در سال روان به دلیل جدید بودن بخش فلم ، موضوعات، آزاد اعلام شد که فلمسازان هر فلمی که مصلحت دانستند بسازند و ارسال نمایند و یا اگر قبلا فلمی را آماده کرده اند روان کنند تا ارزیابی شود.

در بخش فلم و تیاتر 19 اثر به جشنواره راه پیدا کردند اگرچه این اثرها در مرحله استانی تعدادشان بیشتر بوده است.

آی فیلم2: معیارهای داوران پنجمین جشنواره افغانستان شناسی برای گزینش فلم ها چه بوده است؟

صالحی: آثار ارسالی به جشنواره باید توسط مهاجران افغانستانی تهیه شده باشد و همچنین با فرهنگ ، آداب و رسوم مردم افغانستان سازگاری داشته باشد و از آداب و رسوم سایر کشورها استفاده نکرده باشند.

همچنین شرط است حداقل دو سوم بازیگران و کارگردان فلم ها افغانستانی باشند و از نظر تخنیکی(فنی) مورد قبول داوران قرار بگیرند .

آی فیلم2: مهمانان ویژه پنجمین جشنواره افغانستان شناسی که در بوشهر برگزار می شود، چه کسانی هستند؟

صالحی: علاوه بر حضور 200 تن از برگزیدگان علمی، ورزشی، هنری و قرآنی استان (ولایت)های مختلف، مقامات استانی و کشوری از جمله استاندار(والی)، سفیر کبیر افغانستان در ایران، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور (داخله)، نماینده کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و مقامات بین المللی در این جشنواره اشتراک خواهند کرد.

آی فیلم2: سخن پایانی؟

این نخبگان معمولا سرمایه هایی هستند که می توانند مسئولیت بازسازی کشورشان را برعهده بگیرند و طبعا انتظار ما از نخبگان مهاجر این است که در بازسازی کشورشان اشتراک ورزند و در مقابل نیز توسط مقامات کشورشان مورد استفاده قرار بگیرند.

از مقامات بین المللی هم انتظار داریم که به پناهندگان کمک کنند تا بتوانند در کشورشان حاضر شوند و میهن شان را آباد کنند. همچنین از مقامات بین المللی می خواهیم که راهی را جسته و پیدا کنند تا این نخبگان یا کسانی که در داخل کشور رتبه های برتر کشوری را کسب می کنند ، بتوانند در مسابقات جهانی هم اشتراک نموده و در سطح بین المللی شناخته شوند.

آی فیلم2: نظر شما راجع به راه اندازی کانال تلویزیونی آی فیلم2 چه است؟

صالحی: از راه اندازی آی فیلم 2 بسیار خوشحال شدم چون این کانال به کشورهای فارسی زبان مربوط است و بالاخره زبان فارسی ، فرهنگ اصیل و مشترکی است که می تواند کمک های فراوانی به بهبود امنیت، آسایش و همچنین بحث های اقتصادی بازرگانی منطقه کند.

راه اندازی این شبکه را تبریک می گوییم و برای شما و همکارانتان آرزوی موفقیت می کنم. کار، کار بسیار بزرگی هست و ارزش بسیار والایی دارد و طبعا باعث می شود که فارسی زبانان به هم نزدیکتر شده و با این نزدیکی در امنیت و آرامش منطقه سهم بگیرند.

ف ا/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر